Młody żołnierz, od pierwszej chwili na równi zauroczony Wenecją i wenecjanką, próbuje dowiedzieć się czegoś o swojej pięknej gospodyni. Tajemnicę Contessy zna właściciel pobliskiego baru. Żyjąca teraz na granicy nędzy kobieta, opętana miłością do syna, od dwóch lat codziennie rano i wieczorem na próżno zagląda do skrzynki na listy, jej Alvi wciąż nie daje znaku życia, chociaż wojna już się skończyła. Coraz bardziej zafascynowany Gustaw nie odpowiada na listy żony z Rzymu, ponad miarę przedłuża pobyt w Wenecji. Z hrabiną toczą błyskotliwe rozmowy o sztuce, o malarstwie jej ukochanego Lorenza Lotto. Nagle zjawia się syn Contessy. Jest tak samo przystojny jak na portrecie, tylko twarz ma zaciętą, pełną stężałej nienawiści. Zanim matka zdąży go powitać, pada strzał, młody mężczyzna osuwa się martwy na ziemię. Kim był zabójca i dlaczego Alvi musiał zginąć? Jak potoczyły się później losy hrabiny Terzan? Dlaczego matka zbrodniarza wojennego zrobiła coś, co ją samą zaprowadziło do więzienia, dlaczego skazała siebie na śmierć za życia? Na wiele pytań stary już Gustaw nie znajduje odpowiedzi. Nawiązuje kontakt z siostrą zmarłej. Ze zgromadzonych przez Giovannę wycinków, z rozmów i wspomnień wyłania się historia nieszczęśliwej kobiety, która w niecodzienny sposób przywróciła światu swego ukochanego malarza i swojego nadroższego, utraconego syna, uwieczniwszy na podwójnym portrecie "dwie szlachetne, nieugięte, zniewalająco urodziwe twarze Zła".
Adaptacja opowiadania Gustawa Herlinga-Grudzińskiego (ur. 1919).
"Portret wenecki", podobnie jak inne opowiadania i eseje wybitnego pisarza tworzącego na emigracji, laureata nagród im. Jurzykowskiego, im. Kościelskich, Premio Viareggio Internationale i innych - miał swój pierwodruk na łamach "Kultury" w ramach "Dziennika pisanego nocą". W tym opowiadaniu również, jak w całym jego pisarstwie, bardzo liczne i silne są związki biografii bohatera-narratora i autora. Młody Herling-Grudziński, przed wojną student polonistyki UW, w 1940 r. aresztowany przez NKWD, spędził dwa lata w łagrze pod Archangielskiem. Zwolniony z obozu w Jercewie po dramatycznej głodówce, trafił do armii gen. Andersa; z II Korpusem przebył kampanię włoską, za udział w bitwie pod Monte Cassino dostał Virtuti Militari. Po wojnie zdecydował się zostać na Zachodzie. W Rzymie był kierownikiem literackim tygodnika "Orzeł Biały", uczestniczył w zakładaniu Instytutu Literackiego i miesięcznika "Kultura"; w Londynie współpracował z "Wiadomościami", w Monachium związał się z Radiem Wolna Europa. W 1955 r. zamieszkał w Neapolu z drugą żoną, Lidią Croce. Znany przede wszystkim jako autor "Innego świata", wstrząsających zapisków i przemyśleń z sowiekich łagrów, również w utworach czysto fabularnych podejmuje temat cierpienia - wszechobecnego w ludzkim życiu, niezawinionego, pozbawionego sensu i celu, które można by uznać za kwintesencję Zła. Jednak w "Portrecie weneckim" bohater, stary pisarz, dostrzega nie tylko okrutne, ale też "zniewalająco urodziwe twarze Zła". Zło i cierpienie doświadczane na każdym kroku, wpisane w nasz los jak śmierć, analizowane i "oswojone" w sztuce - w rzeczywistości pozostaje przeraźliwą tajemnicą.[PAT]
Autor sztuki: Gustaw Herling-Grudziński
Tytuł oryginalny: „Portret wenecki”
Produkcja: 1998
Premiera TV: 28 wrzesień 1998
Reżyseria:
Muzyka:
Obsada:
Gustaw
Gustaw młody
Contessa
Giovanna
barysta
Alvi
antykwariusz
sierżant
służąca
zamachowiec
04.190718
(POL) polski,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz